Bajka terapeutyczna o smutku – nagranie SOSW w Żaganiu.

Bajka terapeutyczna o smutku, zatytułowana „Wszyscy miewamy gorsze dni”, powstała w ramach innowacji pedagogicznej zatytułowanej „Porozmawiajmy o…”, realizowanej w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Żaganiu. Autorem bajki jest Pani Joanna Stawińska (Bajkoterapia. Kojące opowieści na trudne emocje)*.
W nagraniu słuchowiska udział wzięli nauczyciele SOSW w Żaganiu:
Marek Gałązka – Kos Kamil; Marek Gałązka
Agnieszka Rotarska – Sikorka Sylwia Rotar RotaAga
Sandra Staśkiewicz – Sowa Sandra/montaż Sandra Staśkiewicz
Wojciech Olejarz – tata Wojciech Olejarz
Renata Socha – mama i córka Renata Socha
Katarzyna Wilczopolska – Sójka Sonia Kasia Wilczopolska
Danuta Mizińska – narrator
Zapraszamy do wysłuchania i wykorzystania bajki podczas zajęć.
Smutek*, to emocja, która często towarzyszy stracie. Pojawia się w odpowiedzi na takie doświadczenia jak: utrata bliskiej osoby, rozstanie, niepowodzenie w dążeniu do celu, samotność, niespełnione oczekiwania czy życiowe trudności. W zależności od jego przyczyny i sposobu w jaki sobie z nim radzimy może towarzyszyć nam przez krótki czas lub utrzymywać się dłużej.
Doświadczanie smutku jest naturalne i potrzebne. Pozwala nam na refleksję i przystosowanie do nowych, trudnych okoliczności, które napotykamy w życiu. To emocja, która daje nam znać, że potrzebujemy wsparcia innych osób.
Podczas przeżywania smutku ważne jest, aby go nie tłumić, lecz znaleźć konstruktywne sposoby radzenia sobie z nim. Smutek, jak każda emocja przeminie, by ustąpić miejsca radości i nadziei. Podczas tego procesu warto starać się zaakceptować swoje uczucia i dać sobie czas na ich doświadczenie.
W jakich sytuacjach możesz wykorzystać bajkę?*
– gdy dziecko jest smutne, przygnębione
– gdy dziecko straciło coś ważnego dla siebie
– gdy dziecko nie może otrzymać tego, czego bardzo pragnie
– gdy dziecko chce się dowiedzieć jak rozweselić smutnego przyjaciela.
Osoby dorosłe mają czasem wrażenie, że powody smutku dzieci są banalne i błahe. Mówią im wówczas „nie martw się, nic takiego się nie stało”, „to żaden problem”, „nie masz powodu, by płakać”. Być może z perspektywy dorosłego opiekuna sytuacja tak właśnie wygląda, ale dzieci (jak i dorośli) mają prawo czuć smutek w różnych okolicznościach.
Jeżeli chcesz wspierać dziecko podczas radzenia sobie z tą emocją, nie zaprzeczaj jego uczuciom i nie umniejszaj ich. Wysłuchaj uważnie, okaż szacunek i zrozumienie. Zapewnij, że odczuwanie smutku w podobnych sytuacjach jest normalne i właściwe.
Zachęć dziecko do zastanowienia się, co mogłoby poprawić mu humor, a jeśli będzie miało z tym trudności, opowiedz o własnych doświadczeniach związanych ze smutkiem i podziel się wskazówką, która okazała się pomocna dla Ciebie. Możesz również skorzystać z trzech podejść proponowanych przez sikorkę, sowę i sójkę: poszukajcie razem małych powodów do radości, porozmawiajcie o tym, co się dzieje, albo znajdźcie czas na wspólną zabawę*.
* J.Stawińska, Bajkoterapia. Kojące opowieści na trudne emocje, Psychologiadziecka.org, Warszawa, 2023
Bajka terapeutyczna